Rakekniv, pilspiss, nål B3333/a-c

Foto: Svein Skare © Universitetsmuseet i Bergen, CC BY-SA 4.0

Liten barberhøvel med S-formet håndtak. En del av håndtaket mangler, og enden mangler delvis. Grønn og korrodert. Baudous type XXV B 1. Lengde: 6,4 cm. B3333/a.

Fragment av et lite sammenflettet blad, pilspiss. Spissen mangler. Baudous type V A. Lengde: c. 4 cm. B3333/b.

Fragmenter av en nål med hode. Det er horisontale parallelle linjer under hodet. Nålen og nålehodet er korrodert. Baudous type XI B 2a. Lengde: 5,8 cm (nål) og 2 cm (hode). B3333/c.

Funnsted:
Sola, Sola, Rogaland

Kontekst:
Funnet i en haug, Store Melhaug, gravd ut av Anders Lorange i 1879. Haugen hadde en diameter på ca 27-28 m og var bygget av sand. Det var en stor steinmur 4 m fra kanten, den var 3 m bred og 1 m høy, og den inneholdt en liten sekundærgrav med B3333/a-c. Kisten var laget av heller og målte 0,5 m. Åtte m lenger øst ble det funnet en annen mur, som målte 2 m og var fylt med jord. En lignende kist ble funnet i veggen på nordsiden av haugen; det var ingen funn, men restene av en ubrent begravelse kunne sees på bunnhellene. Det var en liten haug i midten som dekket en mur på 1,5 m og laget av små flate steiner og en stor plate. Bunnen besto av små flate steiner på et lag med rullestein, og det ble funnet rester av en ubrent begravelse. Rundt skjelettet var det rester av et grovt tekstil, og en trebeholder med korn under hodet (Møllerop 1963).  Organiske materiale er ikke bevart.

Datering:
Samlingen er datert til eldre bronsealder periode 4-5.