Halsring, fibula og belteplate B4320/a-c

Foto: Svein Skare © Universitetsmuseet i Bergen, CC BY-SA 4.0

Ribbet halskrage. Den har ni ribber som er svake på grunn av korrosjon. Endene er rette, men skadet. Kragen ble knekt i to og er reparert på museet. Bredde: c. 9,5 cm, båndet måler 4 cm. B4320/a.

Belteplate med sentral, konisk tapp. Platen er tynn og skadet rundt kantene; noen fragmenter er brutt av og limt sammen, mens noen deler mangler. Det er en liten løkke bak på platen, som er litt hevet mot midten. Det er syv dekorasjonsbelter, som starter med parallelle linjer som veksler med vertikale, parallelle linjer, etterfulgt av en rad med store løpende spiraler, deretter parallelle linjer og vertikale linjer, en rad med løpende spiraler, vertikale parallelle linjer og parallelle linjer, en rad med løpende spiraler, som ender med parallelle linjer og vertikale linjer rundt bunnen av tappen, som ikke har noen dekorasjon. Bredde: 18,8 cm. B4320/b.

Fibula, fragment. Bøylen til en fibula; nålen oppbevares på Kulturhistorisk museum i Oslo (C 123457). Buen består av en flat og tynn plate av bronse, som ender i en firkantet seksjon der en tynn bronsestang satt inn i små hull som vikler seg til hver side, og den firkantede seksjonen fortsetter inn i en bue som fester pinnen. Platen er dekorert med parallelle linjer og trekanter. Den andre enden av fibulaen mangler. Gylden på farge, det er noen hakk langs kantene på bøylen. Fibulaen er kjent som en Terramara fibula og har sannsynligvis sin opprinnelse i Italia (f.eks. Aakvik 2000). B4320/c.

Funnsted:
Vigrestad, Hå, Rogaland

Kontekst:
Det er svært lite informasjon om konteksten. Flere gjenstander ble funnet på Vigrestad og solgt; senere ble gjenstandene solgt til museene i Bergen og Oslo. Nålen som tilhører fibulaen er på museet i Oslo (C 13457) samt to belteplater (C 12349) og to belteplater (C 12350). Pinnen skal ha kommet fra en begravelse, mens belteplatene ble funnet i bakken. Det er ingen andre opplysninger om begravelsen. Dermed ser det ut til at B4320/a-c er en gravsamling.

Datering:
Alle tre objektene kan dateres til eldre bronsealders periode 2.